O projektu Klíče k úspěšnému učení

Cíl projektu

Cílem projektu je podpořit základní školy v zavádění a využívání formativního hodnocení. Ze šesti škol v České republice jsme pro jejich kvalitu a příklady dobré praxe vytvořili centra kolegiální podpory, která budou ostatní školy ve svém okolí inspirovat v zavádění formativního hodnocení.

Centra kolegiální podpory

Vytvořená centra poskytují několikrát ročně prostor k setkávání zájemců o formativní hodnocení - učitele a ředitele základní škol, rodiče, předškolní i volnočasové pedagogy. Centra zároveň využívají znalostí odborných garantů a metodické podpory, mají možnost se seznámit se zahraniční praxí a využít v prostředí svých škol inovativní nástroj pozorování práce žáka DERS. Tyto načerpané poznatky poté předávají ostatním školám. Zároveň mohou mnohá centra poskytnout velmi názorné ukázky své práce v prostředí svých montessori škol. Montessori systém totiž ve své vzdělávací podstatě formativní hodnocení obsahuje a dlouhodobě využívá, čímž mohou tyto školy přispět sdílením své dobré praxe a pomoci tak ostatním školám i veřejnosti ozřejmit jeho průběh a fungování.

Formativní hodnocení

Rozvíjí

Formativní hodnocení je komplexem postupů, nástrojů a přístupu k člověku za účelem dosažení jeho lepšího rozvoje a učení se.

Vnímá celistvě

Zaměřujeme se v něm nejen na výsledek, ale – a to s nemenším důrazem – i na celý průběh vzdělávání člověka.

Vytváří partnerství

Vytváří prostor učitelům, ve kterém lze vzdělávací proces pojmout jinak, ale přesto s použitím námých nástrojů, jako je slovní hodnocení, známky, partnerský přístup v komunikaci a efektivní zpětná vazba.

Buduje sebedůvěru

Děti se učí, jak chápat podstatu a důvod svého vzdělávání a jak být za něj zodpovědné. Učí se hodnotit samy sebe i své spolužáky.

Podporuje

Rodiče se seznamují s dalšími možnostmi hodnocení a významu učebního dítěte. Sledují jeho nadání a pokroky, přikládají tomu důležitost a tím podporují jeho růst coby zdravé osobnosti, vnímající vlastní hodnotu nezávisle na výsledcích standardizovaných testů.

Proměňuje

Nejsme uvězněni v představách úspěchu spočívajícím pouze ve výsledcích a testech, ani omezeni jen na informace vyjádřené známkou nebo slovy při testování znalostí dětí.

Za podpory